سینمای سال 2007

خانم­ها، آقایان ! یک سال دیگر هم دارد می­گذرد – البته برای آنان که دنیایشان به ساعت میلادی می­چرخد. مطابق سنت چندین ساله، نشریه سایت اند ساوند در پیشواز سال نو سراغ منتقدان مختلف رفته تا ببیند چه فیلمهایی در این سالِ رو به پایان بیش از همه نظرها را جلب کرده­اند. ... یادداشت پارسالم را مرور می­کنم، بله واقعا یکسال گذشته و فکر می­کنم سهم من چه بوده: چند فیلم دیده و چند کتاب خوانده و هنوز انبوه نخوانده­ها و ندیده­ها ... و دنیا نیز مطابق همیشه به کار خود ادامه می­دهد، سینما نیز همین طور: فیلمهای بسیار در گوشه و کنار جهان ساخته می­شوند و همین طور برخی فیلمهای خوب. و ما نیز همچنین در هیاهوی انرژی اتم و تحریم و آقای رئیس جمهور و این سینمای بی­حالِ ورشکسته­ به کار خود ادامه می­دهیم. ولی مرور لیست زیر نشان می­دهد که دست کم در یک زمینه – و فقط شاید در این زمینه – اوضاع ما چندان هم بد نیست؛ سال به سال بیشتر در حال و هوای اتفاقات و جریانهای روز قرار می­گیریم. برای من این خود غنیمتی بزرگ است. دیگران را نمی­دانم.

1. 4 ماه، سه هفته و دو روز (کریستین مونگیو)
2. اینلند امپایر (دیوید لینچ)
3. زودیاک (دیوید فینچر)
4. من اینجا نیستم (تاد هینز)
5. زندگی دیگران (فلورین هنکل فن دنرسمارک)
6. نور خاموش (کارلوس ریگاداس)
7. ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل (اندرو دومینیک)
8. عارضه ها و یک قرن (آپیچات پونگ ویراستاکول)
9. برای پیرمردها سرزمینی نیست (اتان و جوئل کوهن)
10. وعده­های شرقی (دیوید کراننبرگ)

گویا امسال سال کریستین مونگیو فیلمساز رومانیایی است، از کن تا سایت اند ساوند همه روی این فیلم توافق کرده­اند. و این برای ما که فیلم را هنوز ندیده­ایم می­تواند دردسر ساز شود؛ به انتظار دیدن فیلم با بالاترین حد توقع ! ولی فیلمهای دوم و سوم نظرهای متناقضی را برانگیخته­اند، هر دو فیلم اینجا کم و بیش دیده شده­اند. شخصا اعتراف می­کنم شنیده­ها هیچ رغبتی را به تماشای این دو فیلم تا به حال در من برنیانگیخته­اند امیدوارم اندک زمانی بعد رها از پیش داوری منفی به تماشایشان بنشینم. شاید موقعیت این دو فیلم در بالای جدول بیشتر یادآور حضور "رفتگان" (اسکورسیزی) در بالای لیست سال قبل سایت اند ساوند باشد. گذشته از این دو فیلم که اینجا دیده شده­اند، دو فیلم دیگر این لیست را دیده­ام؛ "زندگی دیگران" فیلم قابل تامل هنکل فن دنرسمارک - فیلمساز آلمانی - شاید یکی از زیباترین فیلمهایی باشد که با مضمون جدال "فرهنگ" و "اختناق" ساخته شده باشد. فیلم هوشمندانه از مرز سقوط به یک فیلم ایدئولوژیک خلاص می­شود و در نهایت شکل گیری تدریجی رابطه­ای دوستانه و خاموش میان دو انسان از دو جبهه مختلف – یک هنرمند و یک مامور امنیتی - را به تصویر می­کشد؛ رابطه­ای که البته برای دومی مایه­ی رهایی نیز هست ... "عارضه ها و یک قرن" فیلم درخشان فیلمساز تایلندی اما فیلمی است که وقتی و زمانی دیگر باید مفصل به آن پرداخت. و می­ماند فیلمهای دیگر که تا یکی دو ماه دیگر اینجا دیده خواهند شد. شنیده­ها و خوانده­ها به حد کافی انتظار را به ویژه برای "من اینجا نیستم" - فیلمی در باره زندگی باب دیلان با حضور کیت بلانشت به نقش باب دیلان و نیز فیلم جدید برادران کوئن بالا برده­اند.

پی نوشت : مرورلیست کامل فیلمهای سایت اند ساوند نامهای دیگری را نشان می دهد که شاید هیچ کم ارزش تر از ده فیلم بالا نباشند که برعکس گذشت زمان نشان دهد جایگاهی والاتر دارند، از فیلم جدید اریک رومر گرفته تا الکساندرا فیلم جدید الکساندر سوخوروف. و قطعا نامهای ناآشنای دیگر برای ما.

نظرات

  1. وحید جان سلام
    1- فیلم 4 ماه و سه هفته و دو روز رو تو جشنواره فیلم ملبورن دیدم. اینو گفتم که دلت بسوزه :)خیلی فیلم قشنگ و متفاوتیه با یه فضای خاص
    2- من نفهمیدم که چطوری قراره کیت بلانشارد در نقش باب دیلان بازی کنه.اینو جدی گفتی؟
    3- منتظر لیست ندیده هایت هستم. یادت نره

    خوش باشی
    احسان

    پاسخحذف
  2. دنیا میگذره اوغول

    پاسخحذف
  3. سلام. چه عالی که بائودولینو را داری می خوانی. از آن دست کتاب هایی است که آدم احساس می کند تو تجربه خواندن اش تنهاست، چون کم خوانده می شوند. می توانیم گفت و گویی درباره اش داشته باشیم. من که بسیار دوستش داشتم.

    پاسخحذف
  4. لیست دیده ها و خوانده های حضرت مرتضوی رشک برانگیزند منتظریم لیست انتظار دیدن و خواندنت را هم ببینیم بلکه ما را هم راه گشا باشد.

    پاسخحذف
  5. وحید هر دو مطلبت را خواندم وی چون هنوز فیلم زندگی دیگران را ندیده ام فعلا از اظهار نظر خودداری می کنم.
    اما در مورد بازی هر ساله سایت و ساوند فکر می کنم بازی انتخاب جد ی شده است زیرا دست کم کنجکاوی ادمی را برا یدیدن فیلم بر می انگیزد.
    ابوالحسن

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار