ده فیلم سال 2006 از نگاه سایت اند ساند

مجله معتبر سایت اند ساند به شیوه هر سال نظرخواهی منتشر کرده است از بخشی از مهمترین منتقدان و نویسندگان سینمایی معاصر در مورد فیلمهای برگزیده سال. این فهرست ده فیلمی است که این منتقدان در سال 2006 بیش از بقیه پسندیده اند:


1- پنهان (میشائیل هانه که)
2- بازگشت (پدرو آلمادوار)
3- متوفا (مارتین اسکورسیزی)
4- ملکه (استفان فریرز)
5- جاده سرخ (آندره ا آرنولد)
6- سه خاکسپاری ملکیادس استرادا (تامی لی جونز)
7- اقلیم (نوری بیلگه سیلان)
8- دنیای نو (ترنس مالیک)
9- یونایتد 93 (پل گرینگراس)
10- لابیرنت پن (ژیلرمو دل ترو)
***
از این لیست تا حالا پنهان و دنیای نو را دیده ام. پنهان در همه ی ابعاد فیلم قابل توجهی است. چه فیلمنامه (که دست آخر هم به ابهامی که ایجاد می کند پاسخ نمی دهد) و چه اجرای به ظاهر ساده ولی پر از جزئیاتش. فیلم به لحاظ مضمونی هم اثری انتقادی است از نگاه یک هنرمند غربی به شیوه برخورد غرب با جهان سومی ها. هر چند که تقلیل فیلم به این مضمون این خطر را به همراه دارد که منجر به ندیدن ظرافتهای عمده این فیلم شود.
دنیای نو فیلم عجیب غافلگیر کننده ای است شاید متفاوت ترین فیلمی باشد که با مضمون کشف سرزمین آمریکا و برخورد مهاجمان با ساکنان سرخپوست سرزمین نو ساخته شده اما این فقط یک سطح داستانی فیلم است و ترنس مالیک این را بهانه می کند برای روایت قصه ای ازلی ابدی و جهانشمول و این همه در فضایی غریب با فیلمنامه و فضا سازی اي بسیار متفاوت روي مي دهد. این فیلمی نیست که به آسانی با یکبار دیدن به همه ظرايفش پي برد.
سه فیلم دیگر این لیست بازگشت، سه خاکسپاری ملکیادس استرادا و متوفا هم در تهران کم و بیش دیده شده اند. پس زمینه ها به حد کافی برای دیدن بازگشت (در ادامه ی کارهای درخشان اخیر آلمادوارهر چند گویا متفاوت با سبک آشنایش) و سه خاکسپاری ملکیادس استرادا کنجکاوی برانگیزند. در مقابل فیلم تازه ی اسکورسیزی با واکنشهای متناقضی روبرو بوده گروهی فیلم را بسیار پسندیده اند و برخی اصلا نه.
و می ماند فهرست "نا آشناهای امسال". فهرست سال قبل سایت اند ساند پر از ناآشناهای غافلگیر کننده و دلپذیر بود؛ برای من بیش از همه دو فيلم دختر مقدس (لوکره چا مارتل) و ضربه ای که قلبم ازش جان سالم به در برد (ژاک اودیار). غریبه های امسال چطور خواهند بود؟
***
پی نوشت : چقدر خوب است که این همه فیلم خوب برای دیدن وجود دارد و این خود دلیلی است برای ادامه زندگی !

نظرات

  1. درود به وحید
    نوشته هایت بسیار زیباست و حداقل من را که کمتر فرصتی برای دیدن فیلم اختصاص میدهم ارضا کننده است و هیجان برانگیز
    ما را هم در امید به زندگی خودت شریک کن
    پیروز باشی
    بهزاد

    پاسخحذف
  2. فعلهای جمله بالا را بدین صورت بخوان: "...ارضا میکند و به هیجان میآورد ما را هم ..." پوزش من را بدلیل با عجله نوشتن بپذیر

    پاسخحذف
  3. وحيد جان سلام
    يك- خوشبختانه از اين قبيل دلايل براي زندگي زياد است. مثل كتابهاي خوب براي خواندن، جاهاي خوب براي رفتن و تئاترهاي خوب براي ديدن.
    دو- بسيار ناراحت شدم وقتي ديدم كه از ليست ده تايي، فيلمهايي هست كه تو نديده اي. چون معني اش آن است كه فيلمهاي خوبي هستند كه در دنيا شناخته شده اند ولي در ايران نه.
    سه- به نظرم فيلم پنهان فيلمي است زيبا و قابل تامل به دليل ساختار زيبا و قوي و سوژه اي كه حداقل براي فرانسويان سوژه اي است حياتي و حساس.

    پاسخحذف
  4. آقا من فرصت کنم، کلي فيلم هست که بايد ببينم، اما امان از اين روزگار! يه توپ به ت پاس داده م وحيد. بيا ببين ;)

    پاسخحذف
  5. وحید خان
    از لیست تهیه شده بسیار خوشحال شدم .فکر می کنم در ایران همه ی فیلم ها قابل یافتن باشند .پس تا دیدن فیلم ها .سر سینما سلامت باشد.
    ابوالحسن

    پاسخحذف

ارسال یک نظر

پست‌های پرطرفدار