به سوی «هولی موتورز» – گامِ ششم

 

کمی تاریخ: شماره‌ی 448 کایه دو سینما (اکتبرِ 1991) یک ضمیمه نیز داشت. یک شماره‌ی ویژه در بزرگداشتِ عشاقِ پن‌نفِ لئوس کاراکس – شماره‌ای بیشتر دیدنی تا خواندنی. سرژ توبیانا (سردبیرِ وقتِ مجله) اگرچه در خودِ شماره‌ی آن ماه پرونده‌ای کم‌وبیش مفصل برای فیلم چاپ کرده بود (یک نقد، یک گفتگو با دُنی لَوان و مجموعه‌ای از یادداشت‌های کوتاه از نویسندگانِ مختلفِ مجله)، این ضمیمه‌ را نیز به فیلمِ کاراکس اختصاص داده بود. ولی با این توضیح که سردبیر اینجا خودِ کاراکس بود! این یک بزرگداشت بود تا نقد و تحلیل؛ پر از عکس‌های پشتِ صحنه و دست‌نوشته‌ها و طرح‌های اولیه‌ی کاراکس، عکس‌هایی از فیلم‌های دیگری که کاراکس فیلمِ خود را در پیوند با آن‌ها می‌دید (از ابل گانس تا کارل درایر) تا نقاشی‌هایی که موضوعِ ارجاعِ فیلم بودند (از گویا، مونه، …)، همراه با بخش‌هایی از فیلمنامه در کنارِ گزارشی «تصویری» از «تاریخِ» پلِ پن‌نف که شاید «انگیزه» و «کاراکترِ» اصلی فیلم نیز بود. عکس‌های زیر شاید اندکی از حال‌وهوای این شماره را منعکس کند.

و برای یادآوری، از فیلم‌های دیگری که کایه دو سینما آن سال حمایت‌شان کرده بود، می‌توان به این‌ها اشاره کرد: کلوزآپِ کیارستمی، دو فیلمِ کوئن‌ها (بارتون فینک و تقاطعِ میلر)، … و شاید مهمتر از همه، ون گوگِ پیالا – فیلمی که امروز زیباتر و سحرآمیزتر از پیش به نظر می‌رسد، و انتخابِ اولِ آن سالِ سرژ توبیانا و همکارانش نیز بود.

 

نظرات

  1. محمدرضا:
    سلام وحيد جان، ممنون از تو که اين گنجينه را با هم به اشتراک مي‌گذاري.

    پاسخحذف

پست کردن نظر

پست‌های پرطرفدار