موزیکال‌های ابدی

 

موزیکال‌های ابدی (هالیوود، ۱۹۳۰ – ۱۹۷۰)

 

ده موزیکال محبوب از هالیوود سال‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۷۰؟ همان ابتدا یک محدودیت شخصی برای پاسخ به این سؤال تعریف کردم که تنها سه فیلم از مینه‌لی. محدودیتی که بازی را برای فیلمسازان دیگر عادلانه می‌کرد. هرچند به این معنا هم بود که حداقل سه فیلم یک آمریکایی در پاریس، کاروان موفقیت و دزد دریایی به این فهرست راه نیابند: بازی عادلانه بازی بی‌رحمی شد. و دیگر؟ تقریباً هر رقص دونفره‌ی فرد آستر و جینجر راجرز در هر فیلمی، خوب یا بد، جزو ابدی‌هاست، هرچند آنجاها که «زیرساخت» دراماتیک یاری بهتری می‌کند این رقص‌ها ظرافت‌هایی دوچندان پیدا می‌کنند: مثل هر دو قطعه‌ی آغازین مشترک‌شان در وقت رقصیدن و کلاه سیلندری، حتا اگر کلیت فیلم‌ها مرا چندان قانع نکند. خوش‌شانس بودم که در پرونده‌ی موزیکال‌های فیلمخانه در مورد چندتایی از فیلم‌های زیر نوشتم. و چندتایی هم هستند که نوشتن در باب‌شان از آرزوهاست، از جمله دو و سه و چهار. شما هم به این بازی گرینگوی پیر بپیوندید و موزیکال‌های محبوبتان را بنویسید.

 

۱. امشب دوستم داشته باش (روبن مامولیان، ۱۹۳۲)

 

۲. مرا در سنت لوئیز ملاقات کن (وینست مینه‌لی، ۱۹۴۴)

 

۳. ستاره‌ای متولد می‌شود (جورج کیوکر، ۱۹۵۴)

 

۴. بیوه‌ی خوشحال (ارنست لوبیچ، ۱۹۳۴)

 

۵. زنگ‌ها به صدا درمی‌آیند (وینست مینه‌لی، ۱۹۶۰)

 

۶. ژی‌ژی (وینست مینه‌لی، ۱۹۵۸)

 

۷. جوراب ابریشمی (روبن مامولیان، ۱۹۵۷)

 

۸. دختران (جورج کیوکر، ۱۹۵۷)

 

۹. پسرا و دخترا (جوزف منکیه‌ویتس، ۱۹۵۵)

 

۱۰. همیشه هوای خوشیه (استنلی دانن و جین کلی، ۱۹۵۵)

 

و: هللویا، من یه ولگردم! (لوئیس مایلستون، ۱۹۳۳)

نظرات

پست‌های پرطرفدار